با آغاز فصل گرما می بایست ابتدا کولر ها را خدمت کرده و در صورتی‌که نیازی به تعمیر داشته باشد آن را نوسازی نمود . اگرچه عالی است خدمت کولر را به دست تعمیرکار کولر آبی مجاز بسپارید تا از پیدایش صدمات احتمالی به خویش و وسایل برقی خودداری شود ; ولی احتمالا بعضی وقتها نیز ناچار گردید خودتان این کار را انجام دهید . پس بد نیست با تلاوت این به چه شکل بدانید و چه کار می بایست بکنید .

سرویس و تعمیر کولر آبی

یک کولر سرویس نشده , تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق و آب را به باد می دهد , پس خوبتر است خاموش باشد , ‌ البته برخی از ما چنان به خنکای کولر عادت کرده‌ایم که در خانه‌ای با کولر خاموش , مبتلا تنگی نفس می‌شویم و کولر را یک نفس به کار میگیریم , تا زمانی‌که قبض‌های رعب آور از رویکرد رسد و شیرینی خنکای دلپذیر را به کاممان تلخ نماید .

کولرهای آبی , قابلیت تعیین و تهیه و تنظیم مرتبه سوز و سرما را ندارند و نهایتا به دور تند و نماید را می‌توان از آن ها توقع داشت . پس خوبتر است در اکثری از ساعتها خاموش باشند . ولی گرمای تب‌دار بعضا از روزهای فصل گرم سال , کاسه‌های طاقت را پر و طاقت‌ها را طاق می کند , پس کولر‌ها را خدمت کنیم تا لااقل انرژی کمتری را هدر بدهند . بعضا از قطعات کولر بایستی هم زمان با آغاز فصل گرما , معاینه ظریف شوند . ضریب فرسایش برخی از این قطعات بالاست و احتمالا بر اثر فرسوده شدن , مصرف کولر را بالا ببرند . پس سرویس کولر , پیش از فصل گرما , به طور کامل واجب است . در‌این مقاله که با به کارگیری از علم یکی‌از متخصصین تأسیسات و سرویس کولر درج شده , روش و ترسیم اضافه کردن بازدهی کولر را مرور میکنیم .

آشنایی کامل با نحوه ی سرویس و تعمیر کولر آبی

فرآیندها و تجهیزات

کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که‌این دو گردش به وسیله دو موتور غیروابسته انجام می‌گردد . سیستم گردش آب کولر به وسیله پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور اصلی کولر صورت قبول میکند .
قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه گونه تقسیم‌بندی میگردند :
– الکتریکی : دربرگیرنده کلید سه دکمه‌ای انقطاع و وصل , پمپ آب و موتور کولر
– مکانیکی : مشتمل بر توربین هوا , تسمه و شناور
– اثبات : دریچه‌ها , بدنه , اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

گذشته از هر چیز اضطراری است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق حیاتی ( فاز ) به کولر مطمئن گردید . در حالتی‌که کولر دارنده فیوز جدا است آن را قطع نمایید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن گردید .
از هر که باطن خانه و پای کلید انقطاع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یک بار قطع و وصل نماید تا مطمئن گردید در هم اکنون سرویس کولر خودتان می باشید خیر کولر همسایه!

ابتدا می‌بایست دریچه‌های خروجی باد کولر را در اتاق‌ها و سالن‌های خانه باز فرمائید تا در صورت شروع به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود .
پوشال‌ها را عوض فرمایید

کولر‌ها می بایست هر سال بازرسی شوند و بعضا از بخش‌های آن نظیر پوشال‌ها , حتما عوض شود . پوشال‌ها , محل قابل قبولی برای رویش باکتری‌ها و قارچ‌هاست . این باکتری‌ها و قارچ‌ها که در زمان فصل‌زمستان میان بافت پوشال پدید آمده‌اند , وقتی که آب روی پوشال‌ها روان شود , جان میگیرند و معمولا بوی ناخوشایندی ساخت می نمایند .

ولی مشکل تنها بوی بد نیست , آنان خطر تولید بیماری‌های تنفسی را به همراه دارا‌هستند . پوشال بها چندانی ندارد و بر این اصول خوب تر است هر سال عوض شود و در شرایطی‌که می‌پندارید خیلی عالی آن‌ها‌را شسته‌اید , چنانچه که پوشال آن کهنه شده‌است آن را تعویض نمائید یا این که در غیر این صورت آنها‌را با آب بشویید تا خاک‌های آن وارد فضای کولر نشود , هر دو سال یکبار پوشال ها را عوض فرمائید . ولی تعویض پوشال ها بسته به آب شهر شاید هر سال واجب باشد .
برای تهیه پوشال نو حتماً پوشال هم‌سایز با گنجایش کولر بگیرید . مثلاً در شرایطی که پوشال کولر ۴۵۰۰ را بر روی کولر ۳۵۰۰ ببندید , تراکم بالای پوشال‌های بزرگتر از سایز , موجب اختلال در سیستم گردش هوای کولر می شود و هوا به صحت به کولر نمی رسد .
در موقع تعویض پوشال می بایست ابتدا آن را تر کرده و در محل منحصر به فرد خویش نهاده و آنگاه کانال سیمی منحصربه‌فرد را روی آن قرار دهید .

آشنایی کامل با نحوه ی سرویس و تعمیر کولر آبی

موتور‌‌ , قلب‌تپنده کولر

کولر یک پمپ آب و یک دینام داراست که اولین , پروسه گردش آب و دو‌مین کار گردش هوا را به انجام میرساند . این موتور‌ها هرقدر سالم‌تر باشند , کولر عملکرد بهینه‌تری خواهد داشت و انرژی کمتری را نیز مصرف خواهد کرد . در طول بازدید از این ۲ موتور , ابتدا می بایست گرد و غبارشان را گرفت و آنگاه آنها‌را روغن‌کاری کرد . موتور کولر , ۲ قطعه یاتاقان دارااست که بایستی حتماً روغن‌کاری شوند . پیش از روشن‌کردن کولر هم می بایست ابتدا پروانه را با دست یک سری به دور بچرخانید تا روان شود . پیشنهاد شده که یک دینام نباید بیشتر از ۷ ساعت بی‌وقفه کار نماید . این موتور به همراه پمپ آب , در خطر سوختن بر اثر کارکرد فراوان قرار دارا هستند . پس به موتورهایی که دارا‌هستند بی‌توقف می چرخند نیز تصور کنید .

سایه بانی بر سر کولرها

بدنه فلزی کولر در تابیدن بی واسطه آفتاب , گهگاه چنان داغ میشود که چه بسا لمس کردنش غیر ممکن است . توقع خنکای کامل از کولری با این حالت , چندان منطقی نیست . پس سایه‌بانی برای کولر تعبیه فرمایید تا خنک بماند و خنکی بدهد . ضمنا مصرف انرژی کولر با سایه‌بان نیز زیر میاید .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *