سیم کشی کولر آبی یک کدام از مواقعی است که توقع می‌رود مهندسین برق به خوبی به آن مسلط باشند و در نصب کلید کولر توجه کنند . در‌این بخش چگونگی سیم کشی کولر آبی گام به گام بیان می شود .

نصب کولر آبی :

سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولر آبی یک کدام از مواقعی است که توقع می‌رود مهندسین برق به خوبی به آن مسلط باشند و در نصب کلید کولر توجه کنند . در‌این بخش چگونگی سیم کشی کولر آبی گام به گام بیان می شود .
برای کولرهای آبی از باکس فیوز تا کلید کولر , از ۳ حرفه سیم شماره ۲٫۵ استعمال نمائید . از این سه فن سیم یکی برای فاز است , یکی برای نول و یکی برای ارت هست . از کلید کولر تا خویش کولر یک کابل ۱٫۵* ۵ مفتولی نصب نمایید . از این ۵ حرفه سیم یکی برای نول , یکی برای تند , یکی برای نماید , یکی برای پمپ و یکی برای ارت است . پس در کل در درون کلید کولر “ ۲ لوله برق ” موجود هست , که از باطن یکی‌از این لوله ها ۵ حرفه سیم آمده ( و در صورتی‌که ساختمان ارت نداشته باشد کلاً ۴ حرفه سیم آمده است ) و از درون یکی‌از لوله ها نیز ۳ فن سیم ( و در شرایطی که ساختمان ارت نداشته باشد ۲ رشته سیم داراست ) . با این توضیح مدار سیم کشی و اتصال کولر آبی را رسم می کنیم .

پس در صورتی سیستم برقکشی خانه شما ارت ندارد . سیم های رنگ زرد را در مدار بالا در لحاظ نگیرید .
کلید کولر : کلید کولر آبی‌رنگ در واقع از سه کلید تشکیل‌شده شده‌است :
یک کلید یک پل برای واتر پمپ
یک کلید یک پل برای موتور
و یک کلید تبدیل برای به دور تند و نماید

نکته :
سیم نول برای کلیدهایی که مجهز به لامپ می‌باشند به سوکت نول پشت کلید پیوند می خورد .
می توان سیم نول کولر و نول اساسی برق خانه را سوای این که به سوکت پشت کولر متصل کنیم , به نیز وصل کرد . در واقع نیازی به اتصال سیم های نول به کلید نیست . که در این صورت اما لامپ کلید کار نخواهد کرد .

سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی :

در‌حالتی که از خوانندگان کتاب آموزش جامع برق ساختمان باشید , حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی از باکس فیوز تا کلید کولر از ۳ فن سیم شماره ۲٫۵ به کار گیری نمائید . از این سه حرفه سیم یکی برای فاز است , یکی برای نول و یکی برای ارت به کارگیری میشود . و از کلید کولر تا باکس تقسیم داخل کولر یک کابل ۱٫۵* ۵ مفتولی نصب فرمایید . از این ۵ حرفه سیم یکی برای نول , یکی برای تند , یکی برای نماید , یکی برای پمپ و یکی برای ارت است .
پس در کل در درون کلید کولر “ ۲ لوله برق ” موجود هست , که از باطن یکی این لوله ها ۵ فن سیم آمده ( و در حالتی‌که ساختمان ارت نداشته باشد کلاً ۴ حرفه سیم آمده است ) و از باطن یکی لوله ها نیز ۳ فن سیم ( و چنانچه ساختمان ارت نداشته باشد ۲ حرفه سیم داراست ) . با این توضیح مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی را رسم می کنیم . در شرایطی که تصویر کوچک است روی آن کلیک فرمائید تا زوم شود .

نقشه سیمکشی کولر آبی

صرفا نکته ای که در تصویر بالا موجود است سیم زرد رنگ رنگی است که به بدنه کولر وصل شده‌است . طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت استفاده میشود بایستی ترکیبی از زرد رنگ و سبز باشد – یعنی کاملاً زردرنگ با یک خط سبز رنگ در میانه آن – . در صورتیکه در باطن باکس تقسیم کولر , ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است , شما می بایست بی واسطه این سیم را به بدنه کولر وصل نمایید . این سیم جهت خودداری از برقگرفتگی افراد به کار میرود و نقشی در کارایی خودِ کولر ندارد .
در کل چنانچه سیستم برقکشی خانه شما ارت ندارد . سیم های زردرنگ را در مدار بالا در حیث نگیرید .

نقشه کلید کولر :

کلید کولر آبی در واقع از سه کلید درست شده شده‌است :
یک کلید یک پل برای واتر پمپ
یک کلید یک پل برای موتور
و یک کلید تبدیل برای به دور تند و نماید

کلیدهای “ کولر آبی ” اشکال مختلفی دارا‌هستند که به بررسی آنان می‌پردازیم :

۱ – نوع اول , مدل سوکتی ( قدیمی ) :
در تصویر ذیل یک کلید کولر سوکتی را مشاهده می‌کنید .

سیمکشی کولر آبی

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

همانگونه که مشاهده می‌کنید به جز سوکت شماره ۳ که حذف شده‌است , در پشت این کلیدها ۸ سوکت موجود است . ولی تمام این سوکت ها مورد به کار گیری قرار
نمی گیرند و فقط سوکت های شماره ۱ , ۲ , ۷ و ۹ به سیم های برق وصل می‌شوند . که می بایست سیم های برق را از روش سرسیم هایی که در تصویر تحت میبینید به‌این سوکت ها متصل نمایید .

سرسیم

نقشه اتصال سیم ها به این کلیدها به طور ذیل است .

نقشه کلید کولر

سیم نول از پشت کلید در جهت باکس تقسیم درون کولر میرود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی‌شود .
فاز ورودی به سوکت شماره ۱
تند به سوکت شماره ۷
نماید به سوکت شماره ۹
و پمپ به سوکت شماره ۲
وصل خواهد شد .

۲ – نوع دوم , کلید کولر توکار ۳ پل :
در تصویر زیر یک مثال از این کلیدها را مشاهده می‌کنید .

کلید کولر توکار

در قسمت پشت این کلیدها صرفا چهارتا پیچ موجود است . به اسم های تند , نماید , پمپ , فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ مندرج شده‌است که وظیفه آن چه می باشد . یا این که احتمالا از حروف انگلیسی مصرف شده باشد به طور : P برای پمپ , L برای فاز , F برای تند و S برای نماید . مزیت این گونه از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل می‌شوند . در تصویر ذیل قسمت پشت این جور کلید کولر را مشاهده می‌کنید .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *