هرچه کانال کولر کوتاه‌تر باشد , بهره‌وری آن ارتقا می یابد و مصرف انرژی کمتر می گردد . بر این پایه منطقی به‌نظرمی‌رسد که در آپارتمان‌های چند طبقه , گهگاه کولر‌ها از پشت بام , به داخل بالکن‌ها نقل مکان نمایند .

بهره وری از کولر های ابی

کولر می بایست متناسب با متراژ خانه‌ گزینش شود . کولرهایی با حجم هوادهی مضاعف در خانه‌های کوچک , کارکرد دیگری جز هدر دادن انرژی ندارند . برای خانه‌های کمتر از ۶۰ مترمربع , در‌صورتی‌که کولر بر پشت‌بام است , حجم هوادهی کمتر از ۳۵۰۰ پیشنهاد شده . در شرایطی که کولر در بالکن است , مطلوب است که حجمش حدود ۲۳۰۰ باشد . در‌صورتی‌که متراژ منزل دربین ۶۰ تا ۱۰۰ مترمربع است , کولر پشت‌بامی با حجم ۵۰۰۰ و کولر بالکنی ۳۵۰۰ برایش کافی است . به همین نسبت , برای خانه‌های بزرگ‌تر , حجم هوادهی کولر‌ها ارتقا می یابد و تا ۷۰۰۰ میرسد .

از نیم ساعت ما‌نده به اذان مغرب تا ۲ ساعت و نیم بعد از آن , میزان مصرف برق در ایران , در اوج خود جای دارد . از‌آنجا‌که کولر‌ها از اسباب پرمصرف برقی به‌حساب می آیند , بد نیست که آنان‌را در‌این سا‌عتها خاموش بگذاریم .

شیلنگ آب کولر‌ها در شرایطی که از جور نامرغوب باشد , در آفتاب کم آب شده و ممکن است بعداز یکسال مصرف , مهیا پاره شدن است . پس خوب تر است شیلنگ آب کولر را نیز عوض فرمائید و دسته مرغوب‌تر آن را بخرید که به شیلنگ یخچالی معروف است . یک کدام از مهم ترین معیار‌ها برای به کار گیری باصرفه از کولر , دقت به همین شیلنگ است . در‌حالتی که سیستم گردش آب به صدق در کولر صورت بپذیرد و پوشال‌ها به طور کامل تر شوند , کولر خنکای بیشتری ایجاد می‌نماید و انرژی کمتری را هدر میدهد .

پمپ آب

بعداز این ها دریچه‌های خویش کولر را باز نمایید . برای باز کردن درپوش کناری کولر , درپوش را از محل منحصر گرفته و به صورت عمودی به طرف بالا بکشید تا قسمت تحتانی آن از بدنه جدا گردد . آن‌گاه درب را به طرف بیرون کشیده آن را خارج بیاورید . ناودان های بومی در درپوش ها را پاک فرمایید تا منافذ آن باز شود

در حالی که آب کولر تخلیه شده‌است , از هر کس پای دکمه‌ی قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه‌ها را بزند تا از سالم پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل فرمائید . معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر نیز نیست یا این که ارزش تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن خوبتر است تعویض شود .

تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک موقعیت تعادلی باشد . یعنی خیر خیلی محکم و سفت باشد که به موتور فشار وارد نماید و خیر چندان شل باشد که موتور در گیر گیرپاژ شود . در شرایطی که که تسمه از شرایط نرمال خویش بیرون شده و از اطراف آن نخ خارج زده , اضطراری است آن را تعویض فرمایید .

واترپمپ را باز نموده و بعد از تمیز کردن رسوب آب از روی آن , واترپمپ را روغن زده و به صحت در محل خود نصب فرمائید .

با پر کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واترپمپ اطمینان حاصل کنید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است

در صورتیکه محور موتور لقی دارااست می‌توانید با استفاده از واشر مخصوص , لقی آن را بگیرید . اما لقی کم اشکالی ندارد .

شناور را طوری تهیه کنید که آبی از تشتک یا این که روزنه اطمینان به خارج نریزد .

روزنه اطمینان آب را , با توجه باز نموده و تشتک زیر را با شلنگ آب عالی بشویید . در‌صورتی‌که کف کولر رسوب متعددی گرفته می‌توانید به یاری مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید .

شناورهای دیرین مو جود در بازار یا این که به طور دو قطعه پلاستیک زانویی صورت بودند که با یک پیچ تهیه و تنظیم به نیز متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا این که به طور یک میله‌ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند . اخیراً شناوری را به بازار معرفی شده‌است که مشکلات شناورهای قدیمی را ندارد و بر روی خویش حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده و می‌توان اندازه‌ی آب داخل کولر را با گرداندن حباب به خوبی تهیه کرد .

شرایط فعلی نوبت آن است که فلکه‌ی آب کولر را باز فرمایید تا از سلامت شناور کولر اطمینان حاصل نمایید . با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ملاحظه کنید که فعالیت قطع آب صورت قبول می کند یا این که خیر . در شرایطی‌که آب به صحت وارد کولر نمیشود یا این که کار انقطاع تماما انجام نمیشود شناور می‌بایست تعویض گردد .

بعداز در اختیار گرفتن شناور نوبت به بستن دوباره شیر تخلیه و آبگیری کولر است . حتماً بعداز بستن شیر تخلیه از پایین کولر آن را در دست گرفتن نمائید که چکه نداشته باشد . در صورتیکه شناور صحیح تهیه و تنظیم شده باشد مرحله آب می‌بایست یک سانتی‌متر پایین تر از حداکثر طول شیر تخلیه متوقف شود , در غیر این صورت می بایست شناور را درست تهیه فرمایید . ضمناً اعتنا فرمایید که سطح کولر نسبت به زمین بایستی سطح باشد . یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب هم جهت آن جمع نشود .

روشن کردن پمپ آب

بعد از آبگیری کولر پمپ آب را روشن نمائید تا از درستی سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل نمائید . توری به دور پمپ را واجب است پیشین از روشن کردن پاک کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی‌متر مسافت داشته باشد . بعداز روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت کنترل فرمائید که از جایی چکه نداشته باشد , چون یک کدام از مهم ترین عوارض سوختن موتور کولر و پمپ آب , چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است .

حالا دو دریچه‌ی کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور کولر روشن فرمائید تا یک بار عملیات کامل داخل کولر را مشاهده کنید . برخی اوقات آبی که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد , به جای آن که از ذیل تخلیه شود از میانه پوشال گمراه شده و بر روی توربین هوا یا این که پمپ آب می پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد . در شرایطی که که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور طبیعی بود , پایانی روزنه را هم ببندید . پیشین از بستن نهایی روزنه مطمئن گردید که درب باکس تقسیم برق درون کولر به صحت بسته شده‌است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *