با آغاز فصل گرما و فصل‌تابستان معمولا تمامی به فکر سرویس کولرها میفتند . البته فعال سازی و سرویس وسیله ای اثر گذار که یکسری ماهی است بی کار و بلااستفاده باقی مانده نیاز به تبحر داشته و در صورتیکه که میتوانید خویش سرویس کولرتان را انجام دهید در طول و هزینه هم صرفه جویی نموده اید .

نکاتی برای سرویس کولر در فصل تابستان

فصل بهار که از نصفه می گذرد , گرمای هوا بر لطافت نسیمش چیره می شود . این جاست که می بایست آهسته آهسته به تاءمل مقدمات ورود به فصل گرم سال شویم و خویش را به خنکای تصنعی و مصنوعی وسایل سرمابخش بسپاریم . اکثری از مردمان برای رهایی از این گرمای مشقت بار به کولرهای آبی پناه میبرند البته راه اندازی و سرویس کولر که یکسری ماهی است بلااستفاده بوده اند حکایتی دارااست .

سیستم کولر آبی از سه محل ورود برق , آب و هوا ساخته شده شده‌است و صرفا یک خروجی هوای مرطوب و خنک داراست . کابل برق محل ورود کولر , یک کابل چهار حرفه ای است که هرکدام از چهار حرفه به ترتیب مرتبط با نل , پمپ آب , به دور نماید و بدور تند می‌باشد . آب محل ورود به کولر معمولاً از روش یک شلنگ ۵ میلی متری تغذیه می شود که مستقیماً به یک شناور متصل میشود . هوا هم از روش روزنه های کولر که بوسیله پوشال پوشانده گردیده اند وارد کولر می شود .

سرویس قسمت های متفاوت کولر

فرایندها و امکانات

کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که‌این دو گردش بوسیله دو موتور مستقل انجام می شود . سیستم گردش آب کولر بوسیله پمپ آب و سیستم گردش هوا توسط ی موتور کلیدی کولر صورت می پذیرد .

قطعات و امکانات کولر آبی به سه مدل تقسیم بندی میگردند :

– الکتریکی :

مشتمل بر کلید سه دکمه ای قطع و وصل , پمپ آب و موتور کولر

– مکانیکی :

دربرگیرنده توربین هوا , تسمه و شناور

– ثابت :

روزنه ها , بدنه , اتصالات کانال ی آبرسانی و شیر تخلیه

گذشته از هر چیز حتمی است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق اساسی ( فاز ) به کولر مطمئن گردید . چنانچه کولر دارنده فیوز غیروابسته است آن را جدا فرمائید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن گردید .

از هر کس باطن خانه و پای کلید جدا و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یک توشه جدا و وصل نماید تا مطمئن گردید در درحال حاضر سرویس کولر خودتان می‌باشید خیر کولر همسایه!

ابتدا بایستی روزنه های خروجی باد کولر را در اتاق ها و تالار های خانه باز نمایید تا در صورت آغاز به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود .
پس از این ها روزنه های خویش کولر را باز فرمایید . برای باز کردن درپوش کناری کولر , درپوش را از محل اختصاصی گرفته و به صورت عمودی به طرف بالا بکشید تا قسمت تحتانی آن از بدنه جدا گردد . آنگاه درب را به طرف بیرون کشیده آن را خارج بیاورید .

در‌صورتی‌که که پوشال آن کهنه شده‌است آن را تعویض نمائید یا این که در غیر این صورت آنها را با آب بشویید تا خاک های آن وارد فضای کولر نشود .
روزنه اطمینان آب را با دقت باز نموده و تشتک ذیل را با شلنگ آب عالی بشویید . چنانچه کف کولر رسوب متعددی گرفته میتوانید به یاری مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید .

در حالی که آب کولر تخلیه شده‌است , از هر که پای دکمه ی قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه ها را بزند تا از تندرست پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل نمائید . معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر نیز نیست یا این که قیمت تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن بهتر است تعویض شود .

برای سرویس کولر آبی  قطعات مکانیکی بایستی در دست گرفتن و بازدید شود . محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگ ها حتمی است روغن کاری گردد .

تسمه ی گرداننده ی توربین بایستی در یک موقعیت تعادلی باشد . یعنی خیر خیلی محکم و سفت باشد که به موتور فشار وارد نماید و خیر چندان شل باشد که موتور در گیر گیرپاژ شود . اگر که تسمه از شرایط نرمال خویش بیرون شده و از اطراف آن نخ خارج زده , اضطراری است آن را تعویض فرمایید .

واتر پمپ را باز نموده و بعداز پاک کردن رسوب آب از روی آن , واترپمپ را روغن زده و به صحت در محل خویش نصب فرمائید .
ناودان های ساکن در درپوش ها را منزه نمائید تا منافذ آن باز شود

با پر کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واترپمپ اطمینان حاصل فرمایید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است
همینطور بخوانید کلیه مطالب و روش های مربوط به منزل تکانی

در حالتی‌که محور موتور لقی دارااست می‌توانید با به کار گیری از واشر منحصر , لقی آن را بگیرید . ولی لقی کم اشکالی ندارد
یاتاقان ها را روغن کاری کنید .

شناور را طوری تهیه و تنظیم فرمائید که آبی از تشتک یا این که روزنه اطمینان به خارج نریزد .

شناورهای کهن جان دار در بازار یا این که به طور دو قطعه پلاستیک زانویی صورت بودند که با یک پیچ تهیه و تنظیم به نیز متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا این که به طور یک میله ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند . اخیراً شناوری را به بازار معرفی شده‌است که مشکلات شناورهای کهن را ندارد و بر روی خویش حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده و می توان میزان ی آب درون کولر را با گرداندن حباب به نیکی تهیه کرد .

شرایط فعلی نوبت آن است که فلکه ی آب کولر را باز فرمایید تا از سالم شناور کولر اطمینان حاصل فرمایید . با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ملاحظه کنید که کار قطع آب صورت می پذیرد یا این که خیر . در‌صورتی‌که آب به درستی وارد کولر نمیشود یا این که فعالیت جدا تماما انجام نمی‌شود شناور باید تعویض گردد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *