اگر قصد شروع یک کسب و کار اینترنتی دارید، ابتدا تصور کنید که می‌خواهید یک فرش ببافید. حالا چرا فرش؟ حتما با خودتون می‌گویید راه اندازی کسب و کار آنلاین کجا و بافتن فرش کجا!! اما عجله نکنید، در ادامه به این نکته پی می‌برید که این دو تا چه حد به هم شباهت دارند. پس با هم به این موضوع می‌پردازیم

مدل کسب و کار اینترنتی

قبل از شروع بافتن فرش باید تعیین کنید که می‌خواهید یک قالیچه ببافید، یک فرش بزرگ یا یک پادری کوچک، برای کسب و کار اینترنتی هم باید مشخص کنید که قرار است محصولی را بفروشید یا چیزی آموزش دهید؟ قرار است شبکه‌سازی کنید و یا خبرگزاری؟ باید اول از همه هدفتان از نوع کسب و کاری که قرار است راه‌اندازی شود را تعیین کنید تا براساس آن مسیر و استراتژی لازم را انتخاب نمایید. به صورت کلی کسب و کارهای اینترنتی به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

حالت‌های کلی کسب و کار اینترنتی:

۱. ایجاد فروشگاه اینترنتی برای کالاهای فیزیکی

۲. ایجاد فروشگاه اینترنتی برای کالاهای دیجیتال

۳. ایجاد سایتی برای ارائه خدمات بصورت آنلاین

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

ویژگی‌های کسب و کار اینترنتی

تا اینجا انواع کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کردیم، اما قبل از آنکه به سراغ شروع کسب وکار و مراحل آن برویم، اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که چرا کسب و کار اینترنتی راه بیاندازیم و کسب و کار سنتی را به چنین محیطی سوق دهیم؟

در این مورد هم دوباره می‌توان کسب و کار و فرش را در کنار هم قرار داد. فرش‌های امروزی را با فرش‌های قدیمی مقایسه کنید. فرش‌های قدیمی با متراژ بزرگ، نخ‌های پشمی و رنگ‌های محدود و بیشتر تیره بافته می‌شدند و طرفداران زیادی هم داشتند، اما به مرور زمان سلیقه افراد و متراژ خانه‌ها تغییر کرد. از این رو بافندگان فرش سعی کردند تا فرش‌هایی با متراژ کمتر اما با تنوع رنگی و طرحی بیشتر ببافند. علاوه بر آن، سعی کردند تا از نخ‌هایی استفاده کنند که لطیف‌تر و سازگار با پوست انسان باشد.

همین اتفاق در کسب و کار آنلاین هم وجود دارد شما کسب و کار‌های سنتی و امروزی را باهم و با در نظر گرفتن سبک زندگی افراد مقایسه کنید. برای درک بهتر این موضوع قصد داریم مزایا و معایب کسب وکار اینترنتی را بیان کنیم تا خودتان بهتر تصمیم بگیرید.

مزایای کسب و کار اینترنتی

  •  کاربر به کسب و کار شما دسترسی ۲۴ ساعته دارد
  •  انعطاف‌پذیری بالایی دارد
  •  سلیقه و علاقه مشتریان را شناسایی کرده و براساس آن‌ها کسب و کار را پیش می‌برید
  •  یک عمل پر ریسک و پر خطری نیست
  •  تنوع ارائه محصول یا خدمت بسیار بالاست
  •  در وقت و هزینه و انرژی صرفه جویی می‌شود
  •  و بسیاری دیگر که در انینجا نمی توان به تمام ان‌ها اشاره کرد

 و اما معایب آن

  •  مشتری نمی‌تواند تا قبل از خرید محصول را تست کند
  • رقابت در حوزه‌ی کارهای آنلاین بسیار بالاست.
  • حیات آن به اینترنت وابسته است و باید همیشه به آن دسترسی داشته باشید.
  •  تعامل با مشتری کمی سخت‌تره چون باید بصورت غیر مستقیم صورت بگیره

برای یادگیری تمام اصول بازاریابی دیجیتال و راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی می‌توانید روی دوره رایگان بازاریابی دیجیتال آغازینو شرکت کنید تا در دنیای رقابت آنلاین حرفی برای گفتن داشته باشید.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین

قطعا برای بافتن یک فرش، شما به یک نقشه راه نیاز دارید تا بتوانید همان شکلی که باید نخ‌ها را در کنار هم گره بزنید و طرح نهایی را ایجاد کنید. برای کسب و کار آنلاین هم دقیقا همین اتفاق می‌افتد، یعنی باید یک مسیر مشخصی را تعیین کنید تا براساس آن مهارت‌هایی را که لازم است به موازات هم پیش ببرید و با توجه به استراتژی که برای خود انتخاب کردید، آن‌ها را در مسیر رسیدن به هدف خود هماهنگ کنید و یک برنامه‌ریزی دقیق را پیش ببرید.

چرا برنامه‌ریزی و استراتژی کسب و کار اهمیت دارد؟

تصور کنین که از شما بخواهند تا یک فرش ببافید، شما نمی‌دونید که زمانی باید چه نوع گره‌ای بزنین یا از چه وسیله‌ای استفاده کنین و برای همین باید با حدس و گمان انتخاب کنین. در نهایت هم اگه به طرح فرش نگاهی بیاندازید، آن طرحی که مد نظرتون بود را نشان نمی‌دهد، اما زمانی که با نقشه پیش بروید همه چیز اصولی و دقیق خواهد بود.

حالا اینکه یک فرش بود، در دنیای پر رقابت دیجیتال، جایی که صفر و یک‌های طلایی در اون سر و کار دارند، نمیشه بدون برنامه‌ریزی و استراتژی قبلی کاری رو شروع کرد. پس سعی کنین قبل از شروع هر کاری برنامه‌ریزی و استراتژی برای خود داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری و بحرانی و یا حتی فرصت‌ها بهترین واکنش را نشان دهید که کمترین ضرر را ببینید و به بیشترین سود برسید.

مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

همانطور که بافتن فرش مراحل مختلفی از نقشه‌خوانی گرفته تا تهیه مواد و پرداخت و به انتها رساندن آن، راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین هم مراحل مختلفی دارد که باید گام به گام آن ها را پیش برد تا محصول نهایی دست پیدا کنیم که با هم این مراحل را یک به یک بررسی می‌کنیم:

۱. آشنایی با مفاهیم بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

آشنایی و شناخت مفاهیم بازاریابی یکی از ملزومات راه‌اندازی هر کسب و کار است و اگر این کار به صورت آنلاین باشد، باید آموزش دیجیتال مارکتینگ را هم به آن اضافه کنید. قطعا اگر شما با مفاهیمی مثل مصرف‌کننده، اقیانوس آبی و قرمز، قیف فروش، سرنخ، نرخ پرش و… آشنا باشید، موفق‌تر خواهید بود چون استراتژی و برنامه‌ریزی دقیق‌تری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مقایسه دوره‌های دیجیتال مارکتینگ ایران

۲٫ سئو و بهینه‌سازی سایت

سئو و بهینه‌سازی سایت، یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های دیجیتال مارکتنیگ است. اینکه شما اقداماتی را انجام دهید که باعث شود سایت شما با کلمات کلیدی مرتبط به حوزه‌ی فعالیتتان در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود، ساده‌ترین تعریف از سئو است.

۳٫ استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی

بعد از تحلیل سایت با استفاده از ابزارهایی که معرفی شد، قطعا هر کسب و کاری می‌تواند پرسونا (مخاطب خاص) خود را شناسایی کند و براساس ویژگی‌هایی که دارند، دسته‌بندی کنند و سپس با توجه به نیازها و علایقشان کمپین‌های تبلیغاتی مختلف راه‌اندازی کند. این تبلیغات می‌تواند بصورت موبایل مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های تبلیغاتی و… باشد. باید دید که کدام مورد برای کسب و کارتان بیشتر جواب می دهد.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *