شیر فشار شکن

بعضی وقتها سیستم انتقال جریان در مسیرهایی قرار می گیرد که دارنده شیب مضاعف متعددی میباشد لذا در پست‌ترین نصیب از خط لوله مسیر موردنظر فشار مضاعف متعددی به‌وجود می آید که در حالتی‌که این فشار در اختیار گرفتن نشود منجر به‌وجود داخل شدن صدمات متعددی از قبیل ترکیدن لوله می شود .

شیرهای نگه‌دارنده‌ی فشار :

این شیرها در قسمت‌هایی به کار گرفته می شود که در اثر برداشت مضاعف آب قابلیت کاهش فشار مضاعف باشد لذا از این مدل شیرها برای تأمین فشار به کارگیری می شود .

از سایر کاربردهای این شیرها در شبکه‌ی توزیع و انتقال آب شهری میباشد . برای مثال در نقاطی که شاید برداشت آب یک انشعاب موجب کاهش فشار مضاعف در شاه‌لوله و عدم تأمین فشار اضطراری برای مصرف‌کنندگان آب شود .

ساختمان این شیرها

ساختمان این شیرها مثل شیرهای فشارشکن است با این تفاوت که کار این شیرها مبنی بر کمترین فشار در بالادست شیر انجام می گیرد .

شیر کنترل

این شیرها مثل شیر نگه‌دارنده فشار است با این تفاوت که هنگام بالا رفتن فشار در لوله و درصورتی‌که فشار از بیشترین حد مجاز عبور نماید , شیر اساسی بسته می شود و آب به‌صورت پساب از سیستم بیرون می شود . این شیر برای خنثی کردن ضربه قوچ هم کاربرد داراست .

محدودیت فشار در این‌گونه کاربردها معمولاً ناشی از فشار قابل‌تحمل امکانات , لوله‌ها و دستگاه‌ها و یا این که محصول ها تولیدی و همینطور مساله مربوط به مراقبت ایمنی اشخاص میباشد که اصطلاحاً به محدوده فشار کارکرد مشهور است .


شیر در اختیار گرفتن دبی :

این شیرها در دو وضعیت مورداستفاده قرار می گیرد . وضعیت نخستین وقتی است که ما تنها یک دبی اثبات مدنظر داشته باشیم که در‌این‌حالت‌ در حالتی‌که دبی محل ورود بیش‌ازحد مجاز باشد دریچه‌ی آن بسته‌شده تا دبی به حد مشخص خویش رسد . در فیس معدود شدن دبی از حد مشخص خویش روزنه استارت به گشوده شدن می کند .

وضعیت دوم وقتی است که دبی‌های مختلفی مدنظر باشد که با تهیه و تنظیم روزنه دبی موردنظر به دست می آید . در اختیار گرفتن این روزنه نیز به‌صورت دستی و نیز به‌صورت در اختیار گرفتن اتوماتیک انجام می شود .

شیرهای در اختیار گرفتن تراز آب :

این مدل شیرها معمولاً در مخازن نگه‌داری آب کاربرد داراست . بدین‌صورت که بعضی وقتها پایانه پمپاژ آب را به مخازن جانور در بالادست پمپاژ می کند و پس از مدتی تراز آب بالاآمده و آب سرریز می شود . برای خودداری از این وضعیت از سیرهای در اختیار گرفتن تراز آب به کارگیری می شود .

این شیرها که به نام‌های شیرهای شناور هم شناخته می شود . از این شیرها برای مخازن نگه‌داری آب به کارگیری می شود .

شیرهای هواگیر

شاید به جهت مکش‌های کوتاه‌مدت در بعضی از بخش‌های خط انتقال , هوا وارد لوله شود . این هوا به‌صورت حباب‌های ریزی در قسمت‌های متعدد لوله توده می شود و نهایتاً به قسمت‌های فراتر می رود و در یک نقطه توده می روند . وجود فضاهای هوایی نام‌برده باعث مختل شدن جریان آب و ساخت ضربه در بخش‌های متعدد لوله می رود .

شیرهای شستشو :

ذرات ریز خاک و هم ذرات ناشی از کنده شدن مواد ته‌نشین شده در باطن لوله‌ها به جهت وزن مضاعف خویش به نقاط گود کانال رانده می رود و در آنجا توده می شود . ازاین‌رو درین نقاط بایستی شیرهایی برای تخلیه مواد ذکر شده و شستشوی لوله کار گذارده شود .

شیرهای سولو ولو :

این شیرها در راهبری مشقت گیرها مورداستفاده قرار می گیرد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *