این لکه‌های رطوبت می توانند ناشی از وجود مصالحی در دیوار کم آب و آبشویی گچ به مرحله باشد . در صورت عدم در دست گرفتن آن , لکه‌های بد منظر بوی ناخوشایندی هم تولید خواهند کرد .

نحوه شناسایی رطوبت روی دیوارها

او‌لین نشانه‌ی محسوس وجود رطوبت در دیوارها بروز لکه‌ها یا این که رگه‌های نم روی دیوار است . اکثری از این لکه‌های تیره میتوانند از رنگ قهوه‌ای تا زرد رنگ تیره متغیر باشند که اکثر زمان ها نشان دهنده‌ی وجود نم می‌باشند . نشانه ها دیگر دیوار مصدوم در اثر رطوبت میتوانند دربرگیرنده جدا شدن لایه‌های رنگ , تغییر و تحول رنگ , فاسد شدن , ترک میل کردن و معلق شدن نوارهای دیوار کم آب باشند . این لکه‌های رطوبت می توانند ناشی از وجود مصالحی در دیوار کم آب و آبشویی گچ به مرحله باشد . در صورت عدم در دست گرفتن آن , لکه‌های بد منظر بوی ناخوشایندی هم تولید خواهند کرد .

حل مشکل

اولین مرحله در در دست گرفتن و تصحیح رطوبت در دیوارها بررسی بصری تمام دیوارها به خواسته محاسبه میزان ظریف زخم ناشی از آب می باشد . از آنجایی که میزان قابل پذیرش رطوبت بسته به دسته مصالح دیوار متغیر است , به کارگیری از یک رطوبت سنج دیوار میتواند یاری دهد . این وسیله به خواسته انجام بازرسی کامل‌تر از میزان رطوبت و گزینش گستردگی جراحت پباده سازی شده‌است .

مرحله بعدی مشتمل بر انتخاب علت جراحت ناشی از آب و استارت تعمیرات مطلوب است بطوری که زخم به بقیه نواحی انتقال پیدا نکند .

از آنجایی که مصالح ساختمانی سطوح مختلفی از رطوبت را جذب می نمایند , اندازه رطوبت دیوار که به وسیله رطوبت‌سنج معلوم شده‌است می تواند به گزینش میزان اشباع در دیوارها یاری دهد . اگر چه شناسایی ادله رطوبت قبلی از همت برای انجام تعمیرات اضطراری است .

اشکال رطوبت در دیوارها

لکه‌های رطوبت در پایین دیوارها

زمانی که شواهدی از وجود رطوبت بصورت حباب‌های رنگ , لکه‌های رطوبت , رسوبات پودری , یا این که ریختن گچ‌ها در سطح ها در حدود زمین دیوار مشاهده شود , علت آن اکثر اوقات ارتقاء میزان رطوبت است . این شرایط بطور کلی در دیوارهای بنایی به دلیل عدم وجود یا این که خراب شدن بخش‌های ضد رطوبت ظواهر می‌گردد . بقیه دست اندرکاران اثر گذار شاید مشکل در تهویه تحت کف یا این که زهکشی ضعیف باشند .

اختلال جمع شدگی رطوبت

این مدل مشکلات مرتبط با رطوبت وقتی فیس می دهند که هوای پر از رطوبت در داخل ساختمان جمع می شود . عامل اساسی آن تهویه ضعیف و درزگیری بیش تر از حد ساختمان است . برای انتخاب این‌که آیا میعان مشکلی تولید نموده است , مرحله بیرونی دیوار مصدوم را با یک بخاری حرفه کم آب فرمایید و بعد از آن این منطقه را سفت با یه خرده فویل آشپزخانه نوار بکشید . در صورتیکه مرحله فویل بعداز ۲۴ ساعت مجدداً مرطوب شد , در‌این‌صورت ایراد میتواند میعان باشد .

برای حل این ایراد , دریچه‌ها یا فن‌ها را در نواحی مستعد تجمع رطوبت مثل آشپزخانه , ‌ خزینه و دستشویی تهیه و تنظیم نمایید تا هوای مرطوب پیشین از این‌که تبدیل به مشکلی در درون منزل شود خارج برود . همینطور از استفاده از دستگاه خالق رطوبت اجتناب فرمایید تا این ایراد به دستکم رسد .

لکه‌های رطوبت در تمام تراز دیوار

لکه‌های نم در تمام مرحله دیوارها اکثر زمان ها در نتیجه‌ی نفوذ رطوبت صورت میدهد که در اثر آن رطوبت از خارج از روش ترک‌ها و فضاهای دیگر به درون دیوار آجری نفوذ پیدا میکند . این رطوبت اکثر زمان ها احتمالا در اطراف درب‌ها و پنجره‌ها مشاهده شود و میتواند ناشی از ورود آب باران از روش فضاهای اطراف چارچوب‌ها باشد . لکه‌های رطوبت در ذیل یک بازشدگی میتوانند به جهت عدم وجود یک شیار در طاقچه‌ی بیرونی باشند در حالی که بقیه این لکه‌ها احتمال دارد در اثر نقص در آجرکاری ساخت شوند .

برای خودداری از این نقص‌ از دیوارهای خارجی و رنگ روی آن‌ها مراقبت فرمایید و هر مدل خلأ در اطراف چارچوب درب‌ها و پنجره‌ها را درزبندی فرمایید تا یک بازدارنده سفت در قبال رطوبت تولید شود . پاک کردن یا این که تصحیح شیارهای پایین طاقچه پنجره‌ها هم می تواند به دست‌کم رساندن این خلل یاری دهد .

مشکلات در سقف منزل

وقتی که رطوبت از بالا به دیوار نفود می نماید , نقص در ساختار سقف اعم از افتادن یا این که جراحت دیدن کاشی‌ها , فلاشینگ ضعیف یا این که ترک تناول کردن ناودانی‌ها و لوله‌های زهکشی میتوانند علت آن باشند . از آنجایی که‌این نواحی تمامی در خارج بنا واقع شده‌اند , یافتن و تعمیر آنان طاقت فرسا نمیباشد . لکه‌های رطوبت که در اثر نشتی چهره میدهند هم میتوانند ناشی از لوله‌ کشی معیوب در دیوارها یا این که چه بسا درزبندی غیرمناسب خزینه باشند .

چگونگی رفع نم و رطوبت ساختمان

برای پرهیز از بوجود داخل شدن نم و رطوبت در ساختمان موردها زیر را رعایت فرمایید .

کم آب کردن سرعت بالا لباسها

در‌حالتی که لباسها را در درون ساختمان کم آب نمائید این کار در حین زمان باعث تولید رطوبت در ساختمان می شود همینطور بسیار ماندن لباسهای تر در منزل منجر نم کشیدن دیوارها می شود برای خودداری از این اتفاقات کارایی فرمایید به سرعت لباسها راخشک فرمایید .

محافظت در شستشوی دیوارها

شستشوی دیوار و ریختن آب مضاعف بر روی دیوار سبب ساخت رطوبت در آن می شود . همینطور استفاده از مواد شستشو در دفعات بسیار قادر است سبب ساز نم کشیدن دیوار و همینطور از میان رفتن رنگ دیوار شود . لذا از ریختن آب فراوان و استفاده مکرر از ماده های شوینده جهت پاک کردن دیوار دوری کنید .

کاهش رطوبت اتاق

رطوبت و نم داخلی فضای منزل در دراز بازه سبب ساز ساخت رطوبت داخلی در ساختمان می شود . برای پرهیز از این مورد پنجره ها را گشوده نمائید تا رطوبت از درون ساختمان بیرون شود . همینطور حدالامکان از وسایلی که منجر ارتقاء رطوبت می شود استفاده نکنید .

شناسایی نم و رطوبت

 

اولین مورد جهت دوری و رفع نم ساختمان شناسایی به موقع نم و رطوبت است . وجود لکه و تغییر شکل دیوار حاکی از این است که در پشت دیوار نشتی آب یا این که پارگی لوله صورت داده است . به محض این که این لکه‌ها را دیدید سریعا برای حل خلل و رفع نم مبادرت فرمایید تا ضرر و زیان کمتری به ساختمان وارد شود . در‌صورتی‌که به موقع متوجه نم و رطوبت نشدید و رطوبت به باطن دیوار منتقل شود باید نسبت به تعمیر آن اقدام فرمایید . برای تعمیر و رفع نم دیوار , میبایست ابتدا منشاء این ایراد رطوبتی و نم را پیدا کرد تا از زیان بیشتر دوری شود . منشا رطوبت قادر است هریک از موردها تحت باشد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *