به نقل از ایسنا , یدالله کاظمی – معاون امور شهری و فضای سبز ناحیه ۵ – بابیان این مقاله افزود :

او‌لین آژانس حمل خاک و نخاله با مشارکت ستاد پاکیزگی شهر تهران در حیطه ۵ راه‌اندازی شد .

به نقل از ایسنا , یدالله کاظمی – معاون امور شهری و فضای سبز ناحیه ۵ – بابیان این مقاله افزود : با دقت به رشد ساخت و سازها و طبق بررسی‌های صورتی گرفته در شبانه ‌روز چند برابر زباله , خاک و نخاله تولید می شود که‌این معضل علاوه بر ناهمگونی سیمای شهر منجر به مزاحمت در تردد و ایجاد تصادفات میگردد .

او افزود : در همین راستا بنا به سیاست‌های شهرداری تهران با مشارکت ستاد پاکیزگی تهران و بازیافت حیطه او‌لین آژانس حمل خاک و نخاله به طور پایلوت در ناحیه ۵ راه‌اندازی شد .

کاظمی در اشاره به شیوه عمل آژانس اعلام کرد : طبق هماهنگی‌ صورت گرفته با حوزه شهرسازی صدور مجوز عملیات ساختمانی مشروط به عقدقرارداد با آژانس و استعلام میزان پسماند خاک و نخاله است .

معاون کارها شهری ناحیه الزام همیاری با آژانس خاک و نخاله در صدور جواز حفاری را از برنامه‌های آتی برشمرد و افزود : طبق برنامه پیش‌بینی شده با هماهنگی ارگان‌های خدماتی ( آب , برق , گاز و مخابرات ) در آتی صادر شدن هر جور جواز حفاری نیازمند رعایت ملزومات اجرایی در حمل خاک و نخاله و همیاری با آژانس مذکورخواهد بود .

کاظمی با اشاره به تاثیر‌گذاری زیست محیطی عمل آژانس حمل خاک و نخاله بیان کرد : با آغاز کار تاکسی با استفاده از ضایعات ساختمانی در بسترسازی خیابان‌های در حال احداث کاهش هزینه‌ها را هم به دنبال خواهد داشت .

او همینطور پباده سازی مخازن اختصاصی ساختمان‌های در حالا تعمیر را از سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده تیتر کرد و افزود : آژانس در ساختمان شهرداری بومی است و اطلاع‌رسانی اضطراری انجام شده است .

آژانس حمل خاک

آیین نامه راهبرد ساماندهی جمع آوری , حمل و دفع نخاله

توسعه روز افزون شهر نشینی و گشترش بی روییه شهرها مهم ترین ایراد بر سر رویه ارائه خدمات شهری شهرداری های کشور است . هر ساله میزان قابل توجهی خاک و نخاله ایجاد میشود که عدم برنامه ریزی برای جمع آوری , حمل و دفع آن اثرات منفی بر محیط زیست و زیبایی شهر خواهد گذاشت , لذا این دستور نیاز به برنامه ریزی , در اختیار گرفتن , نظارت و غلبه بر اثرات منفی و مشکلات ناشی از آن دارد .

او‌لین قدم جهت هر جور برنامه ریزی آشنایی و شناسایی مراکز ساخت خاک و نخاله هست که بطور کلی منابع ایجاد خاک و نخاله را میتوان به سه نوع تقسیم کرد :

الف – خاک و نخاله حاصل از ساخت و ساز ها و تعمیرات انواع ساختمان :

رشد جمعیت و ارتقاء تقاضا برای مسکن از یکطرف و سیاستهای دولت برای توسعه انبوه سازی موجب گشته است که هر ساله میلونها بدن خاک و نخاله ناشی از عملیات فوق ساخت گردد .

ب – مصالح حاصل از حفاری ها :

بخش عمدهای از خاک و نخاله ها ناشی از کار های عمرانی و در فیض حفاری ها ی مختلف در مرحله شهر می‌باشد . اینگونه فعالیتها به وسیله سازمانها و اداره ها برق , آب و فاضلاب , گاز , مخابرات و شهرداری انجام میگیرد . همینطور حفاریهایی که به خواسته اجرای فنداسیون ساختمانها انجام می پذیرد از این جمله می‌باشد .

ج – خاک و نخاله ناشی از ساختمانهای فرسوده :

قسمتی از خاک و نخاله ها ی تولیدی حاصل از تخریب ساختمانهای فرسوده می باشدکه مالکین آن برای تعمیر آن ناچار به تخریب آن هستند ودر موردها متعددی نیز تخرببها برای ساختن ساختمانهای بلند جايگاه صورت می پذیرد , که ضایعات ناشی از آن شایان توجه هست .

آژانس حمل خاک

به منظور سامان بخشیدن مواد زائد مذکور باید در سه مورد تحت طرح ریزی و روشهای نوین را جایگزین کرد .

الف : جمع آوری – ب : حمل – ج : دفع

اجرای قانون ها نوشته شده در این دستورالعمل که به تفکیک سه قضیه فوق الذکر تهیه شده می‌تواند موجب سامان یافتن امر مذکور گردد .

الف : جمع آوری

۱ – جمع آوری ضایعات ساختمانی ( نخاله ) شامل ضایعات ناشی از تعمیرات یا نوسازی

۱ – ۱ ریختن ضایعات ساختمانی در شوارع , معابر , باغچه های کنار خیابان و زمین ها همسایه ساختمانها ممنوع میباشد .

۲ – ۱ شهرداری موظف است هر دسته پروانه ساخت یا این که تعمیرات ساختمانی را برای افراد حقیقی و واقعی یا این که حقوقی منوط بر عقد قرارداد نامبردگان با شرکت ها مجاز حمل و نقل ضایعات ساختمانی صادر کند .

تبصره۱ : شرکت ها مجاز حمل و نقل ضایعات ساختمانی شرکتهایی می باشند که مجهز به کامیون بازو غلطان بوده و دارنده تعداد کافی پاکت در سایز های متنوع میباشند این شرکتها پایین ضابطه نظام صنفی در قالب اتحادیه صنف کامیون داران حمل ضایعات ساختمانی با تقاضای شهرداری و همیاری مجمع کارها صنفی هدایت خواهند شد .

تبصره۲ : این شرکتها بایستی مجوز دورهای عمل را از ستاد خاک و ناخاله اداره بازیافت دریافت کنند .

تبصره۳ : موسسات مذکور فورا بعد از عقد قرارداد با متقاضی ها اخذ پروانه ساخت یا این که تعمیر مبادرت به استقرار پاکت در محل پروژه نموده و بعداز کامل شدن گنجایش پاکت با تقاضای تلفنی صاحب و مالک مبادرت به حمل پاکت مالامال و جایگزینی پاکت خالی می‌کنند .

۳ – ۱ صاحب و مالک پروژه ( جواز گیرنده ) مکلف است ضایعات ساختمانی ذی‌ربط را تنها در پاکتهای ویژه مذکور در تبصره ۳ تخلیه و بعداز مالامال شدن هر پاکت مراتب را به شرکت طرف قرارداد اطلاع تا نسبت به برداشت و جایگزینی پاکت مبادرت کند .

۴ – ۱ جمع آوری و پرتاب هر گونه ضایعات ساختمانی که موجب پراکندگی خاک و آلودگی محیط زیست گردد ممنوع می‌باشد .

۵ – ۱ جمع آوری و انتقال ضایعات ساختمانی از طبقه همکف یا این که بقیه طبقات می بایست با وسایل مطلوب انجام و انتقال ضایعات مذکور از طبقات بالا به پایین بوسیله کانالهای هدایت به طور کامل ( رمز پوشیده مجاز است و در شرایطی که این انتقال به معابر عمومی باشد باید مستقیما ( در کامیون یا این که پاکتهای ویژه تخلیه گردد .

۶ – ۱ در محدوده های بافت قدیم و بعضا از معابر شهری که قابلیت تردد کامیون بازو غلطان نیست بایستی نخاله را در گونی های مطلوب به خارج از محل پروژه منتقل و از روش شرکت های مجاز بارگیری و حمل گردد .

۷ – ۱ مدیریت کارها شهری و تخلفات مناطق شهرداری مکلف به شناسایی متخلفین از مقررات فوق بوده و باید مراتب به ستاد خاک و نخاله مستقردر اداره بازیافت و تبدیل

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *