Categories: تعمیر کولرتعمیر کولر آبیسرویس کولرسرویس کولر آبینصب کولرنصب کولر آبینصب و تعمیر پمپ آب

اشنایی با کولر های آبی با بهره وری بیشتر و کار پمپ اب کولر های ابی

هرچه کانال کولر کوتاه‌تر باشد , بهره‌وری آن ارتقا می یابد و مصرف انرژی کمتر می گردد . بر این پایه منطقی به‌نظرمی‌رسد که در آپارتمان‌های چند طبقه , گهگاه کولر‌ها از پشت بام , به داخل بالکن‌ها نقل مکان نمایند .

بهره وری از کولر های ابی

کولر می بایست متناسب با متراژ خانه‌ گزینش شود . کولرهایی با حجم هوادهی مضاعف در خانه‌های کوچک , کارکرد دیگری جز هدر دادن انرژی ندارند . برای خانه‌های کمتر از ۶۰ مترمربع , در‌صورتی‌که کولر بر پشت‌بام است , حجم هوادهی کمتر از ۳۵۰۰ پیشنهاد شده . در شرایطی که کولر در بالکن است , مطلوب است که حجمش حدود ۲۳۰۰ باشد . در‌صورتی‌که متراژ منزل دربین ۶۰ تا ۱۰۰ مترمربع است , کولر پشت‌بامی با حجم ۵۰۰۰ و کولر بالکنی ۳۵۰۰ برایش کافی است . به همین نسبت , برای خانه‌های بزرگ‌تر , حجم هوادهی کولر‌ها ارتقا می یابد و تا ۷۰۰۰ میرسد .

از نیم ساعت ما‌نده به اذان مغرب تا ۲ ساعت و نیم بعد از آن , میزان مصرف برق در ایران , در اوج خود جای دارد . از‌آنجا‌که کولر‌ها از اسباب پرمصرف برقی به‌حساب می آیند , بد نیست که آنان‌را در‌این سا‌عتها خاموش بگذاریم .

شیلنگ آب کولر‌ها در شرایطی که از جور نامرغوب باشد , در آفتاب کم آب شده و ممکن است بعداز یکسال مصرف , مهیا پاره شدن است . پس خوب تر است شیلنگ آب کولر را نیز عوض فرمائید و دسته مرغوب‌تر آن را بخرید که به شیلنگ یخچالی معروف است . یک کدام از مهم ترین معیار‌ها برای به کار گیری باصرفه از کولر , دقت به همین شیلنگ است . در‌حالتی که سیستم گردش آب به صدق در کولر صورت بپذیرد و پوشال‌ها به طور کامل تر شوند , کولر خنکای بیشتری ایجاد می‌نماید و انرژی کمتری را هدر میدهد .

پمپ آب

بعداز این ها دریچه‌های خویش کولر را باز نمایید . برای باز کردن درپوش کناری کولر , درپوش را از محل منحصر گرفته و به صورت عمودی به طرف بالا بکشید تا قسمت تحتانی آن از بدنه جدا گردد . آن‌گاه درب را به طرف بیرون کشیده آن را خارج بیاورید . ناودان های بومی در درپوش ها را پاک فرمایید تا منافذ آن باز شود

در حالی که آب کولر تخلیه شده‌است , از هر کس پای دکمه‌ی قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه‌ها را بزند تا از سالم پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل فرمائید . معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر نیز نیست یا این که ارزش تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن خوبتر است تعویض شود .

تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک موقعیت تعادلی باشد . یعنی خیر خیلی محکم و سفت باشد که به موتور فشار وارد نماید و خیر چندان شل باشد که موتور در گیر گیرپاژ شود . در شرایطی که که تسمه از شرایط نرمال خویش بیرون شده و از اطراف آن نخ خارج زده , اضطراری است آن را تعویض فرمایید .

واترپمپ را باز نموده و بعد از تمیز کردن رسوب آب از روی آن , واترپمپ را روغن زده و به صحت در محل خود نصب فرمائید .

با پر کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واترپمپ اطمینان حاصل کنید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است

در صورتیکه محور موتور لقی دارااست می‌توانید با استفاده از واشر مخصوص , لقی آن را بگیرید . اما لقی کم اشکالی ندارد .

شناور را طوری تهیه کنید که آبی از تشتک یا این که روزنه اطمینان به خارج نریزد .

روزنه اطمینان آب را , با توجه باز نموده و تشتک زیر را با شلنگ آب عالی بشویید . در‌صورتی‌که کف کولر رسوب متعددی گرفته می‌توانید به یاری مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید .

شناورهای دیرین مو جود در بازار یا این که به طور دو قطعه پلاستیک زانویی صورت بودند که با یک پیچ تهیه و تنظیم به نیز متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا این که به طور یک میله‌ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند . اخیراً شناوری را به بازار معرفی شده‌است که مشکلات شناورهای قدیمی را ندارد و بر روی خویش حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده و می‌توان اندازه‌ی آب داخل کولر را با گرداندن حباب به خوبی تهیه کرد .

شرایط فعلی نوبت آن است که فلکه‌ی آب کولر را باز فرمایید تا از سلامت شناور کولر اطمینان حاصل نمایید . با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ملاحظه کنید که فعالیت قطع آب صورت قبول می کند یا این که خیر . در شرایطی‌که آب به صحت وارد کولر نمیشود یا این که کار انقطاع تماما انجام نمیشود شناور می‌بایست تعویض گردد .

بعداز در اختیار گرفتن شناور نوبت به بستن دوباره شیر تخلیه و آبگیری کولر است . حتماً بعداز بستن شیر تخلیه از پایین کولر آن را در دست گرفتن نمائید که چکه نداشته باشد . در صورتیکه شناور صحیح تهیه و تنظیم شده باشد مرحله آب می‌بایست یک سانتی‌متر پایین تر از حداکثر طول شیر تخلیه متوقف شود , در غیر این صورت می بایست شناور را درست تهیه فرمایید . ضمناً اعتنا فرمایید که سطح کولر نسبت به زمین بایستی سطح باشد . یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب هم جهت آن جمع نشود .

روشن کردن پمپ آب

بعد از آبگیری کولر پمپ آب را روشن نمائید تا از درستی سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل نمائید . توری به دور پمپ را واجب است پیشین از روشن کردن پاک کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی‌متر مسافت داشته باشد . بعداز روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت کنترل فرمائید که از جایی چکه نداشته باشد , چون یک کدام از مهم ترین عوارض سوختن موتور کولر و پمپ آب , چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است .

حالا دو دریچه‌ی کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور کولر روشن فرمائید تا یک بار عملیات کامل داخل کولر را مشاهده کنید . برخی اوقات آبی که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد , به جای آن که از ذیل تخلیه شود از میانه پوشال گمراه شده و بر روی توربین هوا یا این که پمپ آب می پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد . در شرایطی که که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور طبیعی بود , پایانی روزنه را هم ببندید . پیشین از بستن نهایی روزنه مطمئن گردید که درب باکس تقسیم برق درون کولر به صحت بسته شده‌است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
مدیر IT

Share
Published by
مدیر IT
Tags: تعمییر کولر های ابیروشن کردن کولر ابیسرویس کولر ابیکولر ابیکولر های ابی

Recent Posts

لوله بازکنی شرق تهران همه روزه

لوله بازکنی شرق تهران حاضربه ارائه خدمات لوله بازکنی فوری است. لوله بازکنی برچسب خدمات خود را در کلیه مناطق…

3 سال ago

با مدلهای آب بندی سیفون‌توالت آشنا شوید و در مورد سیفون توالت اطلاعاتی به دست آورید

 از قسمت های اصلی بنیاد هر ساختمانی سیفون فاضلاب می باشد و برای توالت های ایرانی و خارجی قرار دادن…

3 سال ago

فنر ز دن لوله با دیرل را آموزش ببینید

در هنگام سرچ کردن و جستجو در اینترنت در مورد فنر زدن لوله با دریل مطالب زیادی را می یابید…

3 سال ago

استفاده از بیده توالت فرنگی را در سه دقیقه یاد بگیرید

استفاده از بیده توالت فرنگی در مکان هایی که توالت فرنگی بیده دار وجود دارد، نیاز است که آموزش داده شود.…

3 سال ago

سرویس لوله بازکنی در منطقه نلسون ماندلا تهران

سرویس لوله بازکنی در منطقه نلسون ماندلا تهران  خیابان نلسون ماندلا با اسم قدیم آن خیابان جردن یا آفریقا می‌باشد…

3 سال ago

دستشویی قدیمی ذوزنقه ای خاطره ای فراموش نشدنی

از آنجایی که در قدیم افراد اعتقاد داشتن باید کارها را به صورت سخت انجام دهند لذا استفاده از سرویس…

3 سال ago